Wśród uczestników dyskusji znaleźli się: Krzysztof Przybył – prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, prof. Leszek Jasiński – dyrektor instytutu Nauk Ekonomicznych PAN, prof. Michał Kleiber – prezes PAN, prof. Andrzej Rychard z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Jan Ołdakowski – dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, Krzysztof Pietraszkiewicz – prezes Związku Banków Polskich, Krzysztof Turowski – dziennikarz i o. dr Maciej Zięba – filozof.
Zdaniem uczestników seminarium przykładem nowoczesnego patriotyzmu jest odpowiedzialna postawa wobec polskiej gospodarki, która może przejawiać się przez codzienne decyzje, jak kasowanie biletu czy płacenie podatków. Patriotyzm można również okazywać poprzez pomoc tym przedsiębiorcom, którzy po kryzysie muszą stanąć na własne nogi.
Ciekawym wnioskiem dyskusji jest spostrzeżenie, że niegdyś przywiązanie do ojczyzny okazywano w walce, dziś ta walka przyjęła formę zbiorowej odpowiedzialności za gospodarkę i sprawy ekonomiczne kraju.
Jako jeden z przykładów nowoczesnych patriotycznych postaw, uczestnicy wskazali m.in. właścicieli małych i średnich firm, którzy swoją pracą w dużym stopniu uchronili polską gospodarkę przed skutkami kryzysu.
Seminarium pt. „Współczesny patriotyzm w wymiarze społecznym i gospodarczym" z cyklu „Ekonomia a etyka" było już siódmym z kolei spotkaniem, podczas którego prelegenci i uczestnicy debaty, wśród których znaleźli się zaproszeni goście, podjęli temat szeroko rozumianego patriotyzmu oraz czynników, które w dzisiejszych czasach go kształtują lub też stanowią dla niego zagrożenie.
{jumi [*9]}