Międzynarodowa firma doradcza Jones Lang LaSalle opublikowała raport nt. rynku powierzchni handlowych w konurbacji śląskiej zamieszkiwanej przez ok. 2,2 mln osób. Charakteryzuje się ona najmniejszym nasyceniem powierzchnią handlową wśród głównych ośmiu ośrodków miejskich i handlowych w Polsce.
{jumi [*4]}Wg Agnieszki Tarajko-Bąk z JLLS, na tym terenie - starsze obiekty handlowe oparte na hipermarkecie jako najemcy strategicznym cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców regionu. Klienci cenią sobie funkcjonujące od lat obiekty i niejednokrotnie wracają lojalnie do swojego ulubionego hipermarketu. Staje się to przesłanką do rozbudowy tego typu obiektów, czego przykładem może być ukończona przebudowa M1 w Czeladzi, trwające obecnie poszerzenie M1 w Zabrzu i stopniowy rozrost Auchan w Sosnowcu o Leroy Merlin i Decathlon. Jednym z najnowszych centrów handlowych z hipermarketem jest Auchan w Gliwicach. Wkrótce obok centrum otworzy się również Leroy Merlin i Decathlon – twierdzi Tarajko-Bąk. Aż 18 spośród 34 działających w konurbacji śląskiej centrów handlowych opartych jest właśnie na hipermarkecie. Najliczniej reprezentowane są sieci Real (10 sklepów), Carrefour (7 sklepów), Tesco (6 sklepów) oraz Auchan (4 sklepy). Znajduje to odzwierciedlenie w relatywnym nasyceniu powierzchnią sieci hipermarketów i supermarketów w tym regionie; Śląsk ma większe tego typu nasycenie niż Poznań, Warszawa, Kraków i Wrocław, a mniejsze niż Szczecin, Łódź i Trójmiasto.
- Miasta konurbacji śląskiej stopniowo zyskują nowe, śródmiejskie galerie handlowe. Takimi są m.in. Platan w Zabrzu, Pogoria w Dąbrowie Górniczej, Plaza w Sosnowcu, Forum w Gliwicach, czy ostatnio otwarta Agora w Bytomiu. Stają się one silną konkurencją dla dotychczasowego handlu w tych miastach. Największym centrum handlowym o regionalnym znaczeniu jest Silesia City Center w Katowicach oferująca obecnie 250 sklepów na 65 tys. mkw. powierzchni handlowej i rozbudowywana o kolejne 19 tys. Rozbudowa tego obiektu to również swojego rodzaju kontrofensywa na powstającą w samym centrum Katowic Galerię Katowicką firmy Neinver przy współfinansowaniu Meyer Bergman. Choć ta ostatnia jest realizowana w nieco innej formule, jako projekt wielofunkcyjny, przyległy do dworca głównego oraz bez hipermarketu, niewątpliwie przyszli klienci Galerii Katowickiej dokonują aktualnie zakupów właśnie w Silesii City Center i to o nich inwestycja firmy Neinver będzie zabiegać. Zważywszy na planowaną na 2013 r. przebudowę obiektu Supersam przez CDI, również w centrum Katowic, będziemy świadkami ciekawych zmian w handlu i zwyczajach zakupowych mieszkańców regionu - dodaje Agnieszka Tarajko-Bąk.
{jumi [*9]}