sobota, listopad 09, 2024
Follow Us
środa, 30 październik 2024 12:32

Jak klienci napędzają innowacje w handlu Wyróżniony

Napisane przez BEA
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Transakcje mają być bezpieczne, płynne i wygodne – powiedziała Katarzyna Zubrzycka Transakcje mają być bezpieczne, płynne i wygodne – powiedziała Katarzyna Zubrzycka red/AI

Nowe technologie, cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, zintegrowane i odroczone płatności, handel online to hasła, które rządzą obecnie na rynku handlu. Są klienci, którzy chętnie korzystają i wręcz oczekują technologicznych nowinek, i tacy, którzy ich unikają.

Jakich form płatności oczekują konsumenci?

Transakcje mają być bezpieczne, płynne i wygodne – powiedziała Katarzyna Zubrzycka, dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Visa, podczas RetailTec Congress w Warszawie. Jej zdaniem nowe technologie to szansa dla małych firm, a 99 proc. firm w Europie to mikroprzedsiębiorstwa. W ubiegłym roku 8 na 10 sprzedawców wprowadziło nowe metody płatności.

Transakcje zbliżeniowe - od nieufności do popularności

Dobrym przykładem przejścia od nieufności do popularności są transakcje zbliżeniowe, które są obecne na polskim rynku już od kilkunastu lat. Pierwsza karta zbliżeniowa została wprowadzona w Polsce w 2007 roku. Początkowo oferował ją tylko jeden bank, a sklepy czy restauracje, które akceptowały taki rodzaj płatności, należały do rzadkości.

Pamiętam te obawy, że w autobusie czy tramwaju ktoś może nas okraść stojąc w pobliżu i sczytując dane z takiej karty, a teraz transakcje zbliżeniowe stanowią zdecydowaną większość – mówi Katarzyna Zubrzycka.

Fenomen blika na polskim rynku

Ludzie zrozumieli, że dzięki płatnościom zbliżeniowym codzienne zakupy stały się szybsze i wygodniejsze, czyli łatwiejsze mimo pewnych zagrożeń, jakie niosą. Okazuje się jednak, że nie wszystko, co jest łatwiejsze, staje się popularniejsze. Zdaniem Michała Przybysza z Super-Pharm Polska takim fenomenem jest blik.

Można powiedzieć, że blik zawojował polski rynek i jesteśmy pod tym względem rynkiem nietypowym. Ludzie z zagranicy nie są w stanie tego zrozumieć, bo płacenie blikiem wcale nie jest łatwe, a jednak stało się w Polsce popularne – mówi Przybysz.

Płatności odroczone a preferencje klientów na świecie

Łukasz Dwulit, pełniący funkcję Head of Poland w firmie Klarna, która oferuje płatności odroczone, ma doświadczenia z różnych kontynentów.

Z naszych danych i obserwacji wynika, że klienci z różnych krajów, czy kontynentów, mają różne priorytety. Podczas gdy klient z Azji będzie długo przeglądał i porównywał oferty, szukając najtańszej, klient w Europie postawi na oszczędność czasu, możliwość zwrotu oraz bonusy i nagrody – mówi Dwulit.

Odbiory w salonach Empiku - przyjazne środowisku i preferowane przez klientów

Czy zakupy online zawsze wiążą się z dostawą kurierem lub odbiorem w paczkomacie? Niekoniecznie. Klienci Empiku najchętniej odbierają swoje internetowe zamówienia w salonach Empik.

Około 70 proc. zamówień z oferty własnej Empik .com odbieranych jest właśnie tam. Klienci preferują tę formę dostawy i najwyżej ją oceniają w badaniach satysfakcji nie tylko dlatego, że pozostaje ona bezpłatna, niezależnie od wartości zamówienia, ale także mogą wybrać miejsce odbioru spośród ponad 350 salonów w całej Polsce – tłumaczy Mirosław Drab, dyrektor Marketplace w Empiku.

Jest to także metoda przyjazna środowisku – już 90 proc. zamówień z odbiorem w sklepie trafia do klienta bez opakowania i dodatkowych wypełniaczy, co pozwala ograniczyć zużycie folii i kartonów o setki ton rocznie. Kupujący chętnie odwiedzają także salony, ponieważ przy okazji mogą zrobić dodatkowe zakupy. 

Do niedawna  odbiór w sklepie stacjonarnym możliwy był wyłącznie dla zamówień z oferty Empiku, ale firma rozszerzyła tę metodę dostawy na zamówienia od sprzedawców zewnętrznych i to też okazało się strzałem w dziesiątke. - dodaje Mirosław Drab

RetailTec Congress - wsparcie handlu w dobie zmian

RetailTec Congress to wydarzenie, którego misją jest wspieranie handlu w podążaniu za ciągłymi zmianami w branży. Zakres tematyczny kongresu tworzony jest przez radę programową, w skład której wchodzą prezesi i członkowie zarządu kluczowych dla rynku podmiotów wraz z przedstawicielami firm technologicznych oraz instytucji doradczych. Tegoroczny RetailTec Congress odbył się 29 października w Warszawie. Wszystkie wypowiedzi pochodzą z panelu „Klient na miarę nowych technologii, czyli jak konsumenci napędzają innowacje w handlu”.

a