sobota, listopad 26, 2022
Follow Us
sobota, 26 marzec 2022 07:49

Zmiany oczekiwań w branży IT Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Tylko 29,1 proc. pracowników IT planuje pozostać u obecnego pracodawcy Tylko 29,1 proc. pracowników IT planuje pozostać u obecnego pracodawcy Photo by Christina @ wocintechchat.com on Unsplash

Według ankiety przeprowadzonej przez Gartner Global Labour Market Survey wśród pracowników IT mniej niż jedna trzecia pracowników w tej branży planuje pozostać w obecnej organizacji. To, co pracownicy IT cenią w nowej pracy zależy od ich wieku.

Tylko 29,1 proc. pracowników IT planuje pozostać u obecnego pracodawcy. Dodatkowo, w zależności od tego, gdzie znajdują się pracownicy IT, liczba ta może być znacznie niższa. W Azji tylko 19,6 proc. ma zamiar pozostać w swojej obecnej pracy; w Australii i Nowej Zelandii tylko 23,6 proc. ma podobne plany. W Ameryce Łacińskiej liczba ta wynosi 26,9 proc. Z badania wynika, że ​​nawet w Europie, regionie o najlepszych wynikach, tylko czterech na 10 pracowników IT (38,8 proc.) spodziewa się pozostać w swoich obecnych organizacjach.

Dla wielu pracowników IT, którzy są obecnie najbardziej potrzebni z powodu pandemii i rozwoju hybrydowego miejsca pracy, nadszedł czas na refleksję nad karierą i życiem.

„Nigdy nie było lepszego czasu, aby znaleźć swoją ścieżkę kariery i firmę, w której chcesz pracować”, powiedział Graham Waller, wiceprezes i analityk w firmie Gartner. „Pracownicy IT nie będą mieli większego wyboru niż teraz, to dla nich najlepszy czas na zmiany”.

Globalne badanie rynku pracy Gartnera obejmuje ponad 18 000 pracowników z 40 krajów, w tym 1755 pracowników działu IT w 421 roku.

Ankieta Gartnera wykazała, że ​​65 proc. pracowników uważa, że ​​pandemia skłoniła ich do przemyślenia roli, jaką praca odgrywa w ich życiu. A 58 proc. wskazało, że pandemia zmieniła ich spojrzenie na atrakcyjność obecnej lokalizacji ich miejsca pracy.

„Informatyka jest teraz bardzo chłonną branżą na rynku pracy” – powiedział Waller. „To nieustanny konkurs talentów. Czasami nawet porównujemy to z rywalizacją sportową, aby zdobyć najlepszych sportowców — szczególnie w kluczowych obszarach umiejętności, takich jak cyberbezpieczeństwo, wiedza w zakresie danych czy rozwiązań chmurowych”.

Siedemdziesiąt sześć procent pracowników IT, którzy zmienili pracę w zeszłym roku, miało co najmniej dwie inne oferty pracy w porównaniu z 43 proc. pracowników spoza branży IT. To daje pracownikom IT dużą siłę negocjacyjną.

Po raz pierwszy, odkąd Gartner przeprowadził 10 lat temu globalne badanie rynku pracy, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym powiązana z płacą jest głównym powodem, dla którego informatycy wybierają nową pracę.

Wyzwanie związane z utrzymaniem talentów IT różni się w zależności od grupy wiekowej i badanego regionu. Na przykład pracownicy IT w wieku 30 lat i młodsi wskazali, że są 2,5 razy mniej skłonni do pozostania w organizacji niż osoby w wieku powyżej 50 lat. Zgodnie z badaniem, tylko 19,9 proc. pracowników IT w wieku od 18 do 29 lat określiło prawdopodobieństwo pozostania na miejscu jako wysokie, w porównaniu z 48,1 proc. osób w wieku 50-70 lat.

Dla niektórych pracowników IT motywacja do podjęcia nowej pracy może wzrosnąć w zależności od sytuacji rodzinnej. Wielu młodych pracowników z rodzinami, będzie kierowało się innymi wartościami które oferuje dane miejsce pracy niż osoby bezdzietne.

Pokolenie boomersów w branży IT ma ugruntowaną pozycję, a ich płace stale rosną. Dzieje się tak, ponieważ przedstawiciele pokolenia X i Y przejmują kluczowe role IT w przedsiębiorstwach, mają więc silniejszą pozycję negocjacyjną, domagają się też lepszych warunków pracy – i bardziej uważnych menedżerów.

„Naszą radą dla CIO jest wdrożenie modeli pracy zorientowanych na człowieka, aby zapewnić bardziej elastyczne środowisko pracy i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym” – powiedział Waller. „I pracuj, aby Twoi pracownicy czuli się wzmocnieni i szanowani i żeby wiedzieli, że są zaufanymi pracownikami. To napędza zatrzymanie talentów, co przenosi się na znaczące wyniki biznesowe”.

Według Gartnera, zaoferowanie pracownikom bardziej skoncentrowanego na człowieku modelu pracy zmniejsza zmęczenie o 45 proc., zwiększa prawdopodobieństwo pozostania w organizacji o 44 proc. i zwiększa wydajność pracowników o 28 proc.

Model pracy skoncentrowany na człowieku może wzmocnić talenty i wyniki biznesowe. Aby to osiągnąć, Gartner radzi CIO, aby przemyśleć przestarzałe założenia dotyczące pracy, w tym:

  • Godziny pracy — postępowe przedsiębiorstwa umożliwiają ludziom i zespołom decydowanie, kiedy wykonują swoją pracę najlepiej, i wprowadzają nowe harmonogramy, np. czterodniowy tydzień pracy.
  • Zorientowanie na biuro — pandemia obaliła mit, że pracownicy wykonują prawdziwą pracę tylko w biurze, w którym mogą ich zobaczyć menedżerowie. Większość organizacji planuje teraz hybrydową przyszłość, w której pracownicy mogą być w pełni wydajni zdalnie w pracy, podczas gdy biuro najlepiej nadaje się do pewnych czynności, takich jak kontakty międzyludzkie i bieżąca współpraca ze współpracownikami.
  • Spotkania — kultura spotkań rozpoczęła się w latach pięćdziesiątych, kiedy ludzie musieli spotykać się fizycznie, aby podejmować decyzje. Obecnie istnieją liczne narzędzia do współpracy umożliwiające rozproszone podejmowanie decyzji, współpracę i kreatywność.

W momencie, gdy firmy zaczynają otwierać biura na stałe, ich kierownictwo powinno przemyśleć, w jaki sposób można wykonywać pracę, mając na uwadze jakość życia pracownika. Powinni też brać pod uwagę wiek pracowników i ich potrzeby. Na przykład młodsi pracownicy IT chcą szacunku.

"Jest to o wiele ważniejsze dla młodszych pracowników niż starszych” – powiedział Waller. „CIO muszą słuchać tego, co jest ważne dla pracowników. Młodsi pracownicy mają trzykrotnie mniejsze zamiary pozostania niż starsi”.

Według Amerykańskiego Biura Statystyki Pracy (BLS) zatrudnienie specjalistów IT jest obecnie na rekordowym poziomie – zarejestrowano 197 000 więcej miejsc pracy w branży IT w ciągu ostatniego roku w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. W ciągu każdego z ostatnich ośmiu miesięcy rynek pracy w branży IT rósł.

Według najnowszych ustaleń BLS z 2020 r. mediana czasu, przez jaki pracownicy IT pozostają w firmie, wynosi 3,9 roku.

Według Lily Mok, wiceprezesa Gartner Research, aby zatrzymać menedżerów i dyrektorów IT wysokiego szczebla, organizacje muszą m.in. częściej niż raz na dwa do trzech lat porównywać swoje stawki wynagrodzeń. W niektórych przypadkach, zwłaszcza w odniesieniu do bardzo pożądanych stanowisk IT, powinni oni kwartalnie dokonywać ponownej oceny wynagrodzeń.

Źródło: Computerworld.com

a