poniedziałek, lipiec 26, 2021
Follow Us
sobota, 29 maj 2021 04:47

Laureaci nagrody „Dobroczyńca Roku” 2021 Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Galę otworzył Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, a przy tym twórca statuetek wręczanych nagrodzonym Galę otworzył Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, a przy tym twórca statuetek wręczanych nagrodzonym mat.pras

10 firm i fundacji korporacyjnych otrzymało w tym roku tytuł „Dobroczyńca Roku”. Wręczono też trzy nagrody za działania przeciw skutkom pandemii. Organizatorem Konkursu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Uroczystość wręczenia statuetek odbyła się 27 maja w Teatrze Capitol w Warszawie.

Galę otworzył Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, a przy tym twórca statuetek wręczanych nagrodzonym. Co ciekawe, graficzna forma statuetek zainspirowała Edwarda Dwurnika do namalowania obrazu poświęconego konkursowi. Prezes Paweł Łukasiak przedstawił ideę i historię konkursu.

Konkurs o tytuł „Dobroczyńca Roku” powstał przed 20 laty w okresie początkowych przemian demokratycznych po to, aby promować prospołeczne działania firm. Jest największym i najdłużej działającym tego typu konkurs w Polsce. Konkurs pokazuje dobre praktyki wielkich korporacji, najbardziej doświadczonych w działaniach z zakresu CSR i CCI (społecznego zaangażowania biznesu) ale też działania dobroczynne małych i średnich firm. Nagradzane firmy charakteryzują się zaangażowaniem nieograniczającym się wyłącznie do przekazywania środków finansowych.

Organizator konkursu, Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce jest niezależną, nienastawioną na zysk organizacją pozarządową działającą od 1998 roku. Fundatorem Konkursu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur Konkursu czuwa firma EY.

W tym roku nagrodę w kategorii EDUKACJA otrzymała firma Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o. m.in. za wsparcie młodzieży z placówek opiekuńczo – wychowawczych, podopiecznych Fundacji Dobrych Inicjatyw. Firma zaangażowała pracowników w akcję #PaczkaDlaSeniora i wsparła akcję Uniwersytetu Warszawskiego związaną z pandemią.

Drugi laureat w tej kategorii to  Fundacja PKO Banku Polskiego, która przekazała prawie 1 mln zł na rzecz stowarzyszenia SIEMACHA. Wsparcie umożliwiło stworzenie platformy online oferującej zajęcia edukacyjne, artystyczne oraz pomoc psychologiczną dla podopiecznych organizacji. Fundacja przekazała dzieciom i młodzieży sprzęt komputerowy do nauki zdalnej i sfinansowała turnusy wakacyjne oraz 5 tysięcy posiłków dla ubogich rodzin.

Za działania na rzecz EKOLOGII tytuł „Dobroczyńca Roku” otrzymało STU ERGO HESTIA SA. organizujące od pięciu lat konkurs ekologiczny. Daje on możliwość sfinansowania w gminach uzdrowiskowych nowoczesnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska. Firma założyła dwie fundacje, dzięki którym wspiera osoby z niepełnosprawnościami oraz studentów kierunków artystycznych. W 2020 roku przekazała 1 mln zł na wyposażenie ratowników medycznych walczących z pandemią COVID-19.

W kategorii ROZWÓJ LOKALNY kapituła nagrodziła Studio Reklamy VALDEX s.c. m.in. za wrażliwość na potrzeby mieszkańców gminy Kluczbork i długoletnie działania związane ze społeczną odpowiedzialnością. Firma regularnie finansuje akcje dobroczynne mieszkańców i  druk materiałów reklamowych. Jest darczyńcą lokalnych turniejów, pomaga utalentowanej młodzieży oraz znanej w regionie Lokalnej Grupy Działania „Dolina Stobrawy, będącej Ośrodkiem Działaj Lokalnie.

Źródło: DOBROCZYŃCA ROKU

Za inicjatywy związane z POMOCĄ SPOŁECZNĄ tytuł „Dobroczyńca Roku” otrzymała firma Michała Szafrańskiego, autora bloga „Jak oszczędzać pieniądze”, podcastów, bestsellerowych książek, wspierającego od sześciu lat program „Pajacyk” Polskiej Akcji Humanitarnej. W 2020 roku przekazał ponad 170 tys. zł na dożywianie dzieci, pomaga też w promocji organizacji, informując o działaniach fundacji na swoim blogu, podczas wystąpień publicznych i innych spotkań, jednocześnie upowszechniając ideę mądrej pomocy. Wpłaty od Michała Szafrańskiego i jego czytelników to już ponad 400 tys. zł, czyli ponad 100 tys. obiadów w programie dożywiania dzieci Pajacyk.

Drugą firmą nagrodzoną w kategorii POMOC SPOŁECZNA jest powstała w 2020 roku Fundacja Biedronki. Jej celem jest poprawa jakości życia osób starszych, dlatego w ramach przeciwdziałania ubóstwu, samotności i wykluczeniu społecznemu razem z Caritas uruchomiły program „Na codzienne zakupy”, akcję propagującą Kopertę Życia, projekt „Spełniamy marzenia” (paczki świąteczne dla samotnych seniorów), a także lokalne projekty Caritas aktywizujące seniorów. W 2020 roku zorganizowała program pomocy w czasie pandemii dla całodobowych ośrodków opiekujących się seniorami. Na program „Na codzienne zakupy” Fundacja przekazała pomoc o wartości 14,5 mln zł.

W kategorii SPORT po raz trzeci tytuł „Dobroczyńca Roku” otrzymała firma Ligihalowe.pl S.C. A. Świerzewski, B. Gendera. Założyciele firmy od początku patrzą na swój biznes również jako okazję do pomagania innym. Wiedzą z doświadczenia, że wydarzenia sportowe są idealną okazją do łączenia sportowej rywalizacji z dobroczynnością. Firma pomaga ciężko chorym dzieciom współpracując od lat ze Stowarzyszeniem Zawsze Aktywni.

Drugim laureatem w tej kategorii została założona w zeszłym roku Fundacja 4F Pomaga. Dzięki wspólnej akcji z Federacją Funduszy Lokalnych „Dziękujemy Bohaterom. Pomagamy Ich Dzieciom” dzieci pracowników służb medycznych otrzymały 1000 kart podarunkowych do sklepów 4F o wartości 500 tysięcy złotych. Fundacja zorganizowała konkurs „Zacznijmy od podstaw” promujący aktywny styl życia wśród dzieci, który przyniósł im mnóstwo pozytywnych emocji w trudnym czasie pandemii.

Za działania na rzecz ZDROWIA statuetkę otrzymała firma Altair East Sp. z o.o. z Wrocławia. Od 2019 roku przekazała ponad 117 tys. zł ze sprzedaży produktów marki Starwax dla Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Pieniądze trafiły na Fundusz Ratunkowy przeznaczony m.in. na kosztowne terapie dzieci chorych na raka oraz zakup nierefundowanych zestawów do pielęgnacji cewnika Broviac, będącego elementem tzw. centralnego wkłucia.

Drugim laureatem w kategorii zdrowie jest Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie. W 2020 roku firma po raz szósty wsparła kampanię Movember Polska, tym razem umożliwiając mężczyznom nie tylko przeprowadzenie badań przesiewowych pod kątem nowotworów jąder i prostaty. W odpowiedzi na tryb życia Polaków w lockdownie i nasilenie się problemów ze zdrowiem psychicznym, kampania została rozszerzona o warsztaty i konsultacje dotyczące radzenia sobie z długotrwałym stresem i zamknięciem w domu oraz rozpoznawania symptomów zaburzeń wśród osób zmagających się z chorobą i członków ich rodzin.

W tym roku, w kategorii specjalnej WALKA ZE SKUTKAMI PANDEMII COVID-19 nagrody otrzymały dwie firmy oraz koalicja firm. Za działania na obszarze lokalnym, nagrodę otrzymało Studio K2 Krzysztof Rauhut w Pile. Firma nie zmniejszyła społecznego zaangażowania w czasie epidemii, mimo że jej działalność została mocno ograniczona. Dzięki społecznej energii właściciela i jego pracowników powstały akcje #MuremZaGastro – zachęcająca inne firmy do zamawiania posiłków z lokalnych restauracji – oraz #MuremZaKulturą, dzięki której zorganizowano transmitowany w telewizji koncert lokalnych zespołów, połączony ze zbiórką pieniędzy dla artystów.

Właściciel firmy Krzysztof Rauhut organizował posiłki dla medyków, zaczął wytwarzać przyłbice, które osobiście dostarczał służbie zdrowia razem ze środkami ochrony osobistej. Firma wsparła pilski szpital w zakupie respiratorów.

Źródło: DOBROCZYŃCA ROKU

Za działania na terenie całej Polski Kapituła nagrodziła firmę Allegro.pl Sp. z o.o. W sumie w 2020  roku  Allegro przeznaczyło na wsparcie organizacji społecznych i ochrony zdrowia blisko 7 mln zł. W odpowiedzi na głosy pracowników i aktualne potrzeby społeczne, firma powołała fundusz o wartości 2 mln zł finansujący pomysły ponad 200 pracowników na wsparcie m.in. bezdomnych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, ubogich rodzin czy osób przebywających na kwarantannie czy w izolacji.

Pomoc otrzymały również domy opieki społecznej i hospicja, firma przekazała pieniądze na zakup komputerów do nauki dla ubogich uczniów. Allegro.pl stworzyło program wsparcia pracowników służby zdrowia, a dzięki doświadczeniu WOŚP i Fundacji Lekarze Lekarzom przekazała do odpowiednich placówek podstawowy sprzęt, wyposażenie laboratoriów, respiratory, środki ochrony osobistej. W ramach akcji #stay_safe pracownicy Allegro.pl otrzymali narzędzia i szkolenia dotyczące pracy zdalnej i talon o wartości 1 tysiąca złotych na sprzęt niezbędny do wygodnej pracy z domu.

Statuetkę w imieniu koalicji firm odebrali przedstawiciele Fundacji Urtica Dzieciom, reprezentującej koalicję #POMAGAMYSZPITALOM. Dla szpitali borykających się z brakiem środków ochrony osobistej, sprzętu, artykułów higienicznych i dezynfekujących powstała platforma komunikacyjna https://pomagamyszpitalom.pl/ Za jej pośrednictwem oddziały szpitalne zgłaszają konkretne potrzeby, a firmy oferują swoje wsparcie. Fundacja Urtica Dzieciom ma doświadczenie we wspieraniu służby zdrowia – od 24 lat jest dobroczyńcą małych pacjentów z 18 oddziałów onkologii i hematologii w Polsce.

Zwycięzców we wszystkich kategoriach wybrała Kapituła, w skład której weszli w tym roku Jerzy Koźmiński, prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, Anna Potocka-Domin, wiceprezeska ds. kontaktów społecznych BCC, członkini Rady Programowej UN GCNP, Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Justyna Duriasz-Bułhak, przewodnicząca zarządu Forum Darczyńców, Fundacja Wspomagania Wsi, Kamil Wyszkowski, przedstawiciel i prezes Rady UN Global Compact Network Poland, Kazimierz Krupa, dziennikarz ekonomiczny, prof. dr hab. Bolesław Rok, Centrum Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu, Akademia Leona Koźmińskiego, Jerzy Karwelis, publicysta.

Partnerami dwudziestej czwartej edycji Konkursu byli Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Business Centre Club, Global Compact Network Poland, Pracodawcy RP, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Forum Darczyńców.

Partnerami branżowymi zostały: portal organizacji pozarządowych ngo.pl, CR Navigator, Marketing przy kawie, odpowiedzialnybiznes.pl, poradnikprzedsiebiorcy.pl, egospodarka.pl, Nowy Marketing, HR na obcasach, HR Polska, publicrelations.pl.

Gala była transmitowana on-line na Facebooku, YouTube i LinkedIn.

Źródła: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Facebook.

a