wtorek, marzec 19, 2024
Follow Us
poniedziałek, 13 luty 2017 10:28

13 edycja polskiego rankingu dobrych marek

Napisane przez Anna Krawczyk
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Coraz więcej firm, konkurując ze sobą cenami czy jakością, decyduje się jednocześnie na inwestycje w prestiż i zaufanie. To one, wraz z jakością, kondycją firmy i sytuacją na rynku, składają się na „dobrą markę”. Redakcja dziennika „Rzeczpospolita” przy współpracy z firmami Nielsen, Acropolis Advisory i Kantar Millward Brown, oszacowała wartość 330 polskich marek z różnych branż.  

Ranking najcenniejszych polskich firm został opracowany już po raz 13. Wartość portfela rodzimych marek wyniosła 64,7 mld zł. Tegoroczna edycja przyniosła jednak spadek łącznej wyceny polskich firm o 1 mld zł (w 2015 r. było to 65,7 mld zł).

Liderzy wśród liderów

Pierwsza trójka na podium pozostaje bez zmian. Liderem od 2007 r. jest Orlen – markę tę wyceniono na ponad 3,9 mld zł. Drugie miejsce, osiągnięte w 2015 r., utrzymała Biedronka (ponad 3,8 mld zł), a trzecie - PKO Bank Polski (ponad 3,2 mld zł). Łączna wartość tych firm to niemal 11 mld zł. Z grona liderów tylko Biedronka jest całkowicie prywatną firmą. Orlen i PKO BP to spółki kontrolowane przez skarb państwa.

Co ciekawe, z pierwszej trójki rankingu tylko Biedronka podniosła o 4 proc. wartość swojej marki. Wartość PKO BP w ostatnim roku spadła o 10 proc., natomiast krajowego producenta paliw aż o 13 proc., na co wpływ miały m.in. ceny ropy naftowej. Natomiast Biedronka w 2016 r. rozwijała sieć placówek (otworzyła 83 sklepy) i zwiększyła sprzedaż do około 9,8 mld euro. Tak dobre wyniki sieci przyczyniły się do zmniejszenia dystansu do lidera rankingu. Orlen od Biedronki, która w ostatnich sześciu latach zwiększyła aż 3-krotnie swoją wartość, dzieli obecnie jedynie ok. 100 mln zł.

Czołowa dziesiątka

TOP 10, czyli czołówka rankingu „Rzeczpospolitej”, jest warta prawie 24 mld. zł. Na czwartym i piątym miejscu uplasowały się firmy telekomunikacyjne: Play (2,7 mld zł) oraz Plus (2,5 mld zł). Kolejne miejsce zajęły: PZU (2,3 mld zł), Mlekovita (1,8 mld zł)  oraz Lotos (1,35 mld zł). Dziewiąty w rankingu jest TVN (1,08 mld zł) a czołową dziesiątkę zamyka Bank Pekao (1,04 mld zł). W gronie TOP 10 rankingu aż sześć firm zanotowało spadki. Największy z nich dotknął Bank Pekao – 22 proc. Wśród czterech marek, których wartość wzrosła, znalazły się – oprócz wspomnianej Biedronki – jej biznesowy partner Mlekovita (+3 proc.), Grupa TVN (+6 proc.) oraz Play (wzrost aż o 18 proc.).

Wzrosty i debiuty

Duże firmy doceniają korzyści z posiadanych marek. Mają możliwości inwestowania w dalszy rozwój. Z drugiej jednak strony rozwój nowoczesnych technologii niweluje dystans między gigantami a mniejszymi firmami. Dlatego w rankingu „Rzeczpospolitej” nie zabrakło nowych firm. W gronie 34 debiutantów znalazły się m.in. Polski Cukier, Dawtona oraz deweloper Robyg. Mocnym wejściem może się pochwalić znany producent kurczaków – firma Cedrob, która od razu uplasowała się na 17. miejscu. Z kolei inne marki odnotowały spektakularne wzrosty, np. Muszynianka (+59 proc.) czy Vistula (+50 proc.).

Tegoroczny ranking był 13. i jak zauważyła redakcja „Rzeczpospolitej” „nie uchronił się od pecha”. Aż 143 spośród 330 najcenniejszych marek zanotowały spadki. Pozostaje mieć nadzieję, że polskie marki będą zwiększały swoją wartość, a w przyszłym roku wzrośnie ich łączna wycena. 14. ranking może okazać się jednak wyjątkowy, a to za sprawą niewykluczonych zmian w czołówce. Orlen może oddać palmę pierwszeństwa na rzecz Biedronki, natomiast Play wskoczyć na trzecie miejsce kosztem PKO BP. Czy w kolejnym rankingu nastąpi zmiana lidera? Przekonamy się za rok.

a