wtorek, kwiecień 23, 2024
Follow Us
piątek, 17 wrzesień 2010 07:00

Od 20 lat o gospodarce

Napisane przez uch, kk / opublikowano za Gazetą Finansową
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Sesja plenarna: Prezydent Aleksander Kwaśniewski i Dyrektor Generalny Jeronimo Martins Dystrybucja Pedro Pereira da Silva Sesja plenarna: Prezydent Aleksander Kwaśniewski i Dyrektor Generalny Jeronimo Martins Dystrybucja Pedro Pereira da Silva fot.: TB

Tematem przewodnim XX Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdrój był Traktat Lizboński i jego konsekwencje dla całej Unii i poszczególnych krajów, oraz konieczność opracowania nowej strategii. Organizatorem i pomysłodawcą krynickiego forum jest Zygmunt Berdychowski.

{jumi [*4]}Choć organizatorzy zapowiadali, że jubileuszowe forum nie będzie się różnić niczym szczególnym od poprzednich spotkań, dało się jednak zauważyć pewne zmiany. Po pierwsze w tym roku na forum zjechało wielu ważnych gości z całej Europy, w tym, co niezwykle rzadkie, na inauguracji pojawiła się głowa naszego kraju – prezydent Bronisław Komorowski. W tym panelu inauguracyjnym wzięli udział również m.in. Jose Manuel Barroso, szef Komisji Europejskiej, Jerzy Buzek, szef Parlamentu Europejskiego oraz Viktor Yanukovych, prezydent Ukrainy. I tu dochodzimy do kolejnej różnicy. Z powodu tak znamienitych gości deptak w Krynicy został zamknięty dla osób nie będących uczestnikami Forum – cały teren został więc ogrodzony i chroniony przez odpowiednie służby. Trochę dziwnie, trochę strasznie, ale widać tak musiało być.

Głównymi tematami poruszanymi podczas forum, stanowiącym ważny głos w debacie o przyszłości Europy, był Traktat Lizboński, unijna strategia gospodarcza na nadchodzące 10 lat, pogłębianie integracji europejskiej i oczywiście – energetyka, zwłaszcza w kontekście gazu łupkowego. Prezydent Komorowski zaznaczył podczas panelu, że aby Europa mogła odnieść sukces ekonomiczny i społeczny, powinniśmy zachować równowagę pomiędzy impulsami innowacyjności, globalizacją, a solidarnością energetyczną, polegająca na otwarciu rynków energetycznych.

Na temat równowagi wiele mówiono następnego dnia, podczas sesji plenarnej „Unia Europejska – wspólnota interesów czy wartości", którą moderował były prezydent Aleksander Kwaśniewski. W panelu wzięli udział: Wolfgang Clement - były minister gospodarki Niemiec i były premier Nadrenii Północnej-Westfalii, Marcelino Oreja Aguirre - były komisarz europejski i były sekretarz generalny Rady Europy, Pedro Pereira da Silva – przedstawiciel polskiego biznesu i dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja (portugalskiego właściciela Biedronki). Rozmówcy starali się odpowiedzieć na pytanie jaka jest przyszłość Europy i jej rola. Kwaśniewski podkreślał, jak ważne jest stworzenie „poczucia europejskiej tożsamości", tak, aby mimo różnic kulturowo-narodowych, każdy Europejczyk odczuwał związek z większą całością. Pedro Pereira da Silva podkreślał zaś, że teraz powinniśmy się skupić na tym, co możemy zrobić dla tej wspólnoty, a nie pytać, co jeszcze Europa może zrobić dla nas. – Kryzys finansowy pokazał nam jak słabi jesteśmy w Unii Europejskiej, pod względem wspólnego działania. Zarówno Polska, jak i Portugalia, dużo włożyły do UE, ale także dużo od niej dostały. Ten kryzys dał nam dwa kroki naprzód, pokazał bowiem, że musimy działać razem dla lepszej przyszłości Europy – powiedział Pereira da Silva.

Oprócz paneli głównych, odbyło się wiele mniejszych spotkań dotyczy rynku energii, CSR, makroekonomii, zdrowia, ekologii i infrastruktury. Na tym polu Portugalczycy również byli bardzo aktywni. PPCC (Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza) zorganizował np. panel dotyczący segregacji śmieci w Portugalii. Odbyło się również wiele dyskusji z udziałem przedstawicieli JMD. Ciekawa dyskusja odbyła się pierwszego dnia forum na temat perspektyw wzrostu przewozów kolejowych w Polsce i w Europie, w której uczestniczyli m.in. Andrzej Wach - prezes PKP SA, Juliusz Engelhartd - wicemnister infrastruktury, Wojciech Balczun - prezes PKP Cargo oraz Jacek Bieczek - prezes CTL Logistics. Od dawna rynek kolejowych przewozów, czy to towarowych, czy pasażerskich, traci klientów na rzecz przewoźników drogowych. Rynek kolejowych przewozów towarowych zmienia się obecnie z lokalnego na globalny. Połowa przewozów, które wykonuje obecnie np. PKP Cargo, ma charakter międzynarodowy. — Jesteśmy obecni na europejskim rynku poprzez przewoźników, w których mamy udziały i firmy spedycyjne poza granicami Polski — powiedział Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Wszyscy rozmówcy byli zgodni, że klienci oczekują zupełnie nowej jakości – a więc usługi logistycznej, a nie tylko przewozu z punktu A do B.

Nie tylko jednak na panelach można było zobaczyć i usłyszeć ciekawe rzeczy. Jak co roku najważniejsze dyskusje toczyły się na deptaku i w okolicznych restauracjach. Idąc Bulwarami Dietla można się było natknąć na małe grupki debatujących przedsiębiorców, ale nie tylko. Na deptaku jeździli np. segway-owcy z logo PKP Cargo oraz przechadzał się tzw. „Pan Komórka", który informował o zagrożeniu płynącym z projektu ustawy uzdrowiskowej, w którym jest utrzymany zakaz modernizacji, rozbudowy i budowy nadajników telefonii komórkowej w polskich uzdrowiskach, co może skutkować pogorszeniem się nawiązania rozmów telefonicznych oraz uniemożliwieniem wprowadzenia nowych technologii.

{jumi [*9]}

a